Woordkeuze en woordenschat
Je woordkeuze wordt bepaald door wat je wil zeggen. Je moet dus de juiste woorden
kiezen, zo hebben "jonge" en "jongen" een andere betekenis.
Onder trefwoorden staan de grote twijfelgevallen.
Je woordkeuze wordt ook beperkt door een aantal taalregels.
De rol van het woord in een zin bepaalt bijvoorbeeld of je "ik" of "me" moet gebruiken, dit heeft te maken met de zinsbouw.
Het kiezen van het juiste voorzetsel zorgt soms ook voor problemen.
Sommige woorden horen bij elkaar, ze vormen vaste uitdrukkingen
.
Een tekst wordt eentonig wanneer je steeds dezelfde woorden gebruikt, maak dus ook werk van een gepaste stijl.
Je woordenschat en je stijl verrijk je door veel te lezen.
Afhankelijk van de situatie gebruik je een ander taalregister
Ieder vak gebruikt ook
de schooltaal en een eigen vakjargon.
Is jouw woordkeuze sterk beïnvloed door het Engels of een andere taal en ben je bijvoorbeeld op zoek naar het Nederlandse
woord voor babysitter, neem dan eens een kijkje op de site van de
stichting Nederlands
of van Dickvanzijderveld. Meer uitleg over
de Latijnse uitdrukkingen in het Nederlands, vind je hier.
Op de website van taalwinkel !krijg je een duidelijke en uitvoerige uitleg over het juiste woordgebruik. Bij ieder onderwerp kan je je kennis onmiddellijk testen.
Met de volgende sites kan je eveneens je woordenschat en woordkeuze testen:
- Vocabulairetoets van taalwinkel !
- Woordentest van ugent !
- Woordentoets voor anderstaligen van taalwinkel !
Trefwoorden
- Alle of allen, wanneer een eind-n gebruiken?
- Als of dan?
- Beide of beiden, wanneer een eind-n gebruiken?
- Dan of toen !
- De- of het-woord? (lidwoorden)
- Deze en die of dit en dat? (het aanwijzend voornaamwoord)
- Die of dat? (het betrekkelijk voornaamwoord)
- Doorgaan of plaatsvinden !
- Hebben of zijn?
- Heldere taal versus ambtenarees
- Hen of hun?
- Heten of noemen?
- Hun of zijn?
- "In plaats van" of "In de plaats van" !
- Is of eens?
- Jaar of jaren?
- Jong, jongen, jonger of jongere?
- Maken of doen !
- Mij of ik
- Mijn, m'n, me of men?
- Om + te
- Ouderwets taalgebruik !
- Rede of reden ! en andere verwarrende verwanten !
- Tussentaal vermijden in verzorgde spreek- en schrijftaal
- U of uw?
- Vakjargon
- Van jongs af
- Vaste uitdrukkingen
- Vele-velen-veel
- Zei of zij
- Zichzelf of zijn eigen
Wanneer de eind-n gebruiken?
- Algemeen
- Theorie: eenvoudig uitgelegd door beterspellen !
- Theorie: diepgaander uitgelegd door taaladvies !
- Voorbeelden uit wikibooks !
- Overzicht van alle problemen !
- -->
- Alle of allen?
- Beide of beiden?
- Oefeningen
Als of dan?
Gebruik als wanneer je bij een vergelijking een gelijkheid vaststelt, bijvoorbeeld
"zo groot als". In het geval van een ongelijkheid gebruik je dan, bijvoorbeeld "groter
of kleiner dan".
Voorbeeld:
We hebben dit onderwerp gekozen omdat we wilden weten of
de werkomstandigheden echt zo slecht waren
als
overal getoond en gezegd wordt.
Geen enkel ander land is zo sterk beïnvloed door het katholicisme
als
Vietnam.
- Theorie
- Oefeningen
De- of het-woord (lidwoorden)?
Meestal schrijf je voor een zelfstandig naamwoord een
lidwoord
: de, het of een.
Een is het onbepaald lidwoord, bijvoorbeeld: een man, een vrouw en een kind.
Het is het bepaald lidwoord dat
je gebruikt voor onzijdige woorden in het enkelvoud, bijvoorbeeld het kind.
De is het bepaald lidwoord dat
je gebruikt voor mannelijke en vrouwelijke woorden in het enkelvoud en
voor alle zelfstandige naamwoorden in het meervoud. In het enkelvoud geeft dit bijvoorbeeld: de man
en de vrouw. In het meervoud wordt dit: de mannen, de vrouwen en de kinderen.
In het
woordenboek of op inventio zoek je op of een woord een het-woord of een de-woord is.
Met welklidwoord
! kan je hele stukken tekst controleren
op het juiste lidwoord.
Aan het einde van een woord kan je vaak het geslacht herkennen, bv. woorden die eindigen op
-schap zijn bijna altijd vrouwelijk, raadpleeg hiervoor
taaladvies
!.
Voor nieuwe woorden kan je ook
welklidwoord
! gebruiken.
In een samengesteld woord bepaalt het laatste deel het lidwoord, bv. het computerscherm.
Voorbeeld:
Het
gezin moest hard werken op
de boerderij.
Het
computerscherm.
Het lidwoord heeft ook een invloed op het gebruik van de woorden die of dat en deze, dit,...
Het lidwoord heeft ook een invloed op het verbuigen van adjectieven of bijvoeglijke naamwoorden, zoals in een slim meisje en de slimme jongen.
Soms laat je het lidwoord gewoon weg, een overzicht vind je op deze site !
Een handig instrument is deze lidwoordenkaart !.
- Theorie
- Oefeningen
Deze en die of dit en dat? (het aanwijzend voornaamwoord)
Met "deze, die, dit en dat" verwijs je naar een zelfstandig naamwoord, daarom worden
ze ook aanwijzende voornaamwoorden genoemd. Het lidwoord
van het zelfstandig naamwoord bepaalt welk aanwijzend voornaamwoord je mag gebruiken. Je gebruikt "deze en die"
voor de-woorden en "dit en dat" voor het-woorden.
Voorbeeld:
We hebben een hoop geleerd en gelezen over
dit/dat onderwerp.
We hebben een hoop geleerd en gelezen over
deze/die
arbeidsomstandigheden.
Let op. In deze voorbeelden staat het zelfstandig naamwoord achter het aanwijzend voornaamwoord, maar
het gebeurt dat je dit elders in de tekst schrijft. Let dus steeds goed op naar welk
zelfstandig naamwoord je verwijst.
Voorbeeld:
We hebben een hoop geleerd en gelezen over de arbeidsomstandigheden, waardoor we nu
weten dat
deze/die
enorm slecht waren.
De welvaart in het Griekse gedeelte is veel hoger dan
die
van het Turkse gedeelte.
Raadpleeg voor een uitdieping hiervan het thema "Werkstuk".
Die of dat (het betrekkelijk voornaamwoord)?
Met het lidwoord maak je duidelijk of het om een
de- of het-woord gaat. Deze kennis heb je ook nodig om te weten of je "die" of "dat" moet gebruiken.
In een langere zin maak je gebruik van betrekkelijke voornaamwoorden, zoals die en dat.
Die of dat vervangen het zelfstandig naamwoord uit het eerste deel van de zin.
Voor een de-woord gebruik je "die"; voor een het-woord gebruik je "dat".
Voorbeeld:
In de winter leefden ze van het eten
dat
ze in de zomer hadden geproduceerd.
Waar is de fiets
die
je voor je verjaardag hebt gekregen?
Het kind
dat
niet doorstapte, werd ingehaald door de kinderen
die wel doorstapten.
Dat en die verwijzen naar een woord dat al eerder genoemd is, het zijn dus ook verwijswoorden !.
Raadpleeg taaladvies !voor extra uitleg.
- Oefeningen
Het gebruik van het betrekkelijk voornaamwoord wordt verder uitgediept in het thema "Werkstuk".
Verwijswoorden
Klik op de afbeelding voor meer uitleg over verwijswoorden. Extra uitleg en oefeningen vind je onder de volgende twee punten.
- Theorie
- Oefeningen
Hebben of zijn?
Weet je niet welk hulpwerkwoord je moet gebruiken, raadpleeg dan deze site voor meer uitleg. Inoefenen kan je met volgende sites:
Bij twijfel kan je het werkwoord opzoeken in het woordenboek of op mijnwoordenboek.
Voorbeeld:
Ik heb
gewonnen
Ik ben
gegaan
Heldere taal versus ambtenarees
Hoe belangrijker, hoe onbegrijpelijker. Op sommige teksten is deze uitspraak van toepassing. Wat zijn de oorzaken van het "ambtenarees" ! en valt het te vermijden?
Hen of hun?
Maak deze oefening op cambiumned, dan weet je of je volgende theorie moet doornemen.
- Theorie
- eenvoudig uitgelegd van digischool !
- eenvoudig uitgelegd van beterspellen !
- uitvoerig uitgelegd van onzetaal !
- Oefeningen
Dit wordt verder uitgediept in het thema "Werkstuk".
Heten of noemen?
Raadpleeg taaladvies.net.
Hun of zijn?
Iedereen die dit niet wou, zou uit hun zijn ambt ontheven worden.
Voor het gebruik van zijn en hun, raadpleeg je taaladvies
en onzetaal.
Dit wordt verder uitgediept in het thema "werkstuk".
Jong, jongen, jonger of jongere?
Weet je niet goed wanneer je welk woord moet gebruiken, neem dan eens een kijkje op deze site.
Dit wordt verder uitgediept in het thema "welkom".
Is of eens?
Als je snel praat, spreek je "eens" uit als "is". Toch hebben beide woorden een andere
betekenis en functie in een zin. Ga dus goed na wat je wil zeggen en gebruik "is" alleen maar
als werkwoord.
Voorbeeld:
Wil je dit
eens voor me doen?
Dit
is voor me gedaan.
Dit wordt verder uitgediept in het thema "werkstuk".
Jaar of jaren?
Vier jaar geleden besliste ik om voor elektricien te studeren. De periode "jaar" blijft in het enkelvoud staan. De uitleg hiervoor vind je bij Onze Taal.
Me of ik?
Ik is een persoonlijk voornaamwoord, me is een wederkerend voornaamwoord.
Voorbeeld:
Ik scheer
me dagelijks.
Voorbeeld: Mijn zus is jonger dan
ik.
Spel jij beter dan ... (ik of mij?). Met volgende tips
vind je het juiste antwoord.
Dit wordt verder uitgediept in het thema "Werkstuk".
Mijn, m'n me of men?
Met "mijn" druk je uit dat iets "van mij" is, bijv.: mijn kind, mijn hond,
mijn boek,... Je gebruikt "mijn" in een zakelijke of formele tekst. In een informeel briefje mag je
"m'n" gebruiken. Met "men" verwijs je naar "iemand" of naar "mensen",
bijv.: men gaat, men schrijft, men eet,..."Me" verwijst naar jezelf, bv.: "Ik vergis me".
Meer
voorbeelden
! vind je op digischool
Voorbeeld: Men lust mijn eten, vertelt m'n vriend me.
Dit wordt verder uitgediept in het thema "Werkstuk".
Om + te
Om te vermijden dat je hiertegen nog fouten maakt, geeft
taalblad je de
theorie, voorbeelden en oefeningen.
!
Voorbeeld: Het was een leuke ervaring om bij mensen met een handicap te staan.
Nog meer voorbeelden. !
Dit wordt verder uitgediept in het thema "Werkstuk".
Tussentaal vermijden in verzorgde spreek- en schrijftaal
Vermijd de tussentaal
! in situaties waarbij een verzorgde
spreek- en schrijftaal nodig zijn, bv. tijdens de sollicitatieprocedure of bij een noodoproep. Verzorg ook je
woordgebruik
!
Over het gebruik van een tussentaal wordt momenteel een verwoed debat gevoerd. Kijk naar het
programma Volt ! over het gebruik van tussentaal in soaps
of lees de krantenartikels over het
Verkavelingsvlaams ! op tv en
taalpurisme !.
U of uw?
Schrijf steeds "uw" als je het kan vervangen door "mijn".
In de andere gevallen schrijf je "u". U zou je ook kunnen vervangen door ik of mij (aan mij)
Vakjargon
Vakjargon of vaktaal is de speciale woordenschat die in een bepaald vak wordt gebruikt, zo heeft de leerkracht Nederlands het over de etymologische betekenis van een woord. "Weerstand" in de les geschiedenis heeft een andere betekenis dan "weerstand" bij elektriciteit, enz.
Vind je deze woordenschat niet terug in een gewoon woordenboek, probeer de site van taalunieversum !dan eens. Zo bestaan er ook specifieke onderwijstermen voor Vlaanderen en Nederland, een overzicht hiervan vind je eveneens op taalunieversum !.
Daarnaast is er ook nog de schooltaal.
Elektriciteit
Frans
Informatie over het vakjargon dat tijdens de les Frans aan bod komt, vind je onder de rubriek
Frans (Thema Wallonië).
Geschiedenis
Geschiedenis is veel meer dan het weergeven van feiten en data. Je leert er kritisch werken met bronnen, verbanden leggen, hoofd- van bijzaken scheiden, een mening formuleren en met argumenten onderbouwen, studeren, noteren, planmatig werken, relativeren, inzicht krijgen in de actualiteit,... Onder algemeen wordt dit verder uitgelegd. Vervolgens komen de prehistorie en de vijf historische tijdvakken aan bod.
De geschiedenis kan je ook op een thematische manier bestuderen.
Algemeen Prehistorie Oudheid Middeleeuwen Nieuwe tijd Nieuwste tijd Eigen tijd Geschiedenis Schooltaalwoorden Thema's Vakjargon Trefwoorden TopAlgemeen: historische vaardigheden en instrumenten
Het verleden van de mens wordt ingedeeld in twee grote periodes of tijdvakken : de prehistorie of voorgeschiedenis en de historie of geschiedenis, dit is de periode uit het verleden van de mens waarvoor we over geschreven bronnen beschikken.
De geschiedenis wordt nog verder opgesplitst in de oudheid, de middeleeuwen, de nieuwe tijd, de nieuwste tijd en de eigen tijd of onze tijd. Van de tijdbalk kan je afleiden wanneer deze periodes beginnen en eindigen.
Kom je in de les geschiedenis een historisch begrip tegen dat je niet begrijpt, raadpleeg dan
- blikopdewereld,
- de begrippenlijst van historiek,!
- de lijst met historische kernbegrippen,!
- of de Woordenlijst met voorbeelden uit de lessen geschiedenis (2de en 3de graad technisch) en 7B PAV onder schooltaal.
- algemene historische vaardigheden!
- correct verwijzen naar je bronnen
- taalvaardigheid voor de presentatie van je bevindingen
- werken met een stappenplan !
- vragen stellen !
Het internet bevat heel wat interessante sites over de geschiedenis: naast meer algemene sites bestaan er ook sites die een bepaald thema of een bepaalde periode ( Prehistorie Oudheid Middeleeuwen Nieuwe tijd Nieuwste tijd Eigen tijd) belichten.
Algemene sites
- Film in de klas!
- Geschiedenis, vakcommunity Nederland!
- Geschiedenisonderwijs in de toekomst! http://www.geschiedenisportaal.nl/ http://historianet.nl/
- Isgeschiedenis!
- Histoclips beeldmateriaal van npo!
- historiek!
- histoforum.net!
- Koninklijke bibliotheek: interessante pedagogische dossiers!
- npogeschiedenis!
- Histotheek!
- Kennislink!
- Presentaties Jort!
- Schooltv!
- Tien tijdvakken (Nederlands systeem van historische indeling) uitgelegd door Jort!
- Tijdvakken: verlichting, Duitsland, Koude Oorlog,... door Wouter!
- Geschiedenis aan de hand van videomateriaal!
- Vlaamse Vereniging Voor Leraren Geschiedenis!
- Wereldgeschiedenis aan de hand van 100 voorwerpen, British Museum!
Prehistorie
Je wil je kennis over deze periode opfrissen. Raadpleeg deze site over Lucy de eerste mens en deze site over de eerste nederzettingen
Nog enkele andere interessante sites over deze periode:
- Evolutie van de mens, natuurwetenschappelijk museum !
- Evolutie van de mens werkblad, natuurwetenschappelijk museum !
- Neanderthaler in België ! , afbeeldingen !
- Tijdslijn van de mens, natuurwetenschappelijk museum !
Oudheid
Neem eerst deze tekst door en test dan je kennis over Grieken en de oudheid
Nog enkele andere interessante sites over deze periode:
Middeleeuwen
Test je kennis over Clovis en de middeleeuwen. Behaalde je een minder goed resultaat, klik dan op de afbeelding.
Nog enkele andere interessante sites over deze periode:
- Theodora door de Beatles !
- Islam !
- Hofstelsel en horigheid !
- Feodale stelsel !
- Christendom in Europa !
- Gruuthusehandschrift !
- Stedelijke burgerij !
- Vorming van de staten !
- Kerk en staat !
- Kloosterleven !
- Kruistochten !
- Kruistochten door Billy Idol !
- Opkomst van de steden !
- China door Madonna !
- Manuscripten bezongen door de Beatles !
- Timpanen, luchtboog, tongewelf,... en veel meer woorden die te maken hebben met de bouw
van deze kathedralen, krijg je uitgelegd op de site van joostdevree ! - Vlaamse primitieven
Nieuwe tijd
Een aantal belangrijke ontdekkingen veranderen in de nieuwe tijd de maatschappij grondig. Ken jij deze ontdekkingen en de namen van de ontdekkers? Wil je wat meer weten over deze periode, bekijk dan volgende sites:
- Azteken !
- Ontdekkingsreizen !
- Renaissance !
- Leonardo da Vinci door Siouxsie and the Banshees !
- Reformatie !
- Hans Holbein !
- Spaanse Inquisitie door Human League !
- Barok in Vlaanderen!
- Europese expansie !
- 80-jarige oorlog !
- 80-jarige oorlog !
- Wereldeconomie !
- De Gouden Eeuw van Nederland !
- Het Absolutisme !
- De Zonnekoning !
- Het Ancien Régime !
- Wetenschappelijke revolutie !
- Verlichting !
- Kwartetspel verlichting !
- Amerikaanse Revolutie !
- Slavernij !
- Slavenhandel over de Atlantische Oceaan !
- 880.000 slaven in EU !
- Franse Revolutie !
- Lady Gaga over de Franse Revolutie !
- Violent Femmes over Napoleon !
- Industriële Revolutie !
Nieuwste tijd
De agrarische, de industriële en politieke revoluties ( Frankrijk, Amerika, België,...) kenmerken de overgang van de nieuwe naar de nieuwste tijd. Ze zijn ingrijpend en hebben nog steeds een invloed op ons denken en maatschappij. Test eens je kennis over deze tijd en zijn historische figuren. Wil je meer weten, bekijk dan deze geschiedenisles of deze 100 jaar geschiedenis in tien minuten. !
- Congres van Wenen: !overzicht van interessant videomateriaal
- Belgische Revolutie: !overzicht van interessant videomateriaal
- Politiek maatschappelijke stromingen in de 19de eeuw:
- Politiek maatschappelijke stromingen in de 19de eeuw ! http://www.leerwiki.nl/Wat_is_het_kapitalisme http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/08/20/de-crisis-van-het-kapitalisme-een-andere-economie-noodzakelijk-n-mogelijk http://www.vanderkaap.org/histoforum/2009/kapitalisme.html
- Liberalisme !
- Socialisme !
- Communisme !
- Nationalisme, Vlaamse beweging !
- Genocide, judeocide, holocaust, shoah, concentratiekampen !
- Migratie, Red Star Line ! http://www.atlas-antwerpen.be/files/Edu_Vlamigrant/
- Migratie: Ellisisland !
- De Eerste Wereldoorlog !
- De Tweede Wereldoorlog !
- Rusland !
Nog enkele interessante links over deze periode worden hieronder gegroepeerd bij onderzoeksvragen.
Sociale kwestie: Industriële revolutie en economisch liberalisme: een weldaad voor iedereen?
Het Onderzoeksproject: !industriële revolutie en de arbeidersbeweging
De sociale kwestie vandaag
Algemeen Prehistorie Oudheid Middeleeuwen Nieuwe tijd Nieuwste tijd Eigen tijd Geschiedenis Schooltaalwoorden Thema's Vakjargon Trefwoorden Top
Nationalisme, Vlaamse beweging
De Eerste Wereldoorlog
Het interbellum: brachten de vredesverdragen na Wereldoorlog I een duurzame vrede?
Het interbellum: Hoe belandt men van optimisme in de jaren 20 in een crisis in de jaren 30?
De Tweede Wereldoorlog
Genocide, judeocide, holocaust, shoah, concentratiekampen
Rusland
Eigen tijd
De Europese Unie, de informatiemaatschappij, de dekolonisatie, de globalisering, de ruimtevaart, het zijn maar enkele van de vele eigenschappen die onze eigen tijd kenmerken. Een tijd die volgens de ene in 1945 begint met het einde van de Tweede Wereldoorlog en volgens de andere in 1989 met het einde van de Koude Oorlog. Wat weet jij over onze tijd en zijn figuren? Wil je meer weten, neem dan eens een kijkje op deze site.
Nog enkele interessante links:
- Verenigde Naties: canon !
- Verenigde Naties !
- Verenigde Naties: bundel n.a.v. de 60ste verjaardag !
- België wil zetel in VN-Veiligheidsraad !
- Communisme en de angst van de Amerikanen !
- Koude Oorlog !
- Vijandbeeld !
- Vietnam !
- Vietnam !
- Het Europees project !
- Europese Unie, diverse informatie !
- Europese Unie, geschiedenis !
- Vluchtelingen vandaag ! Wat als Google je reputatie schaadt? Het zal je maar overkomen: je naam googelen en telkens weer die berichten over je schulden van vijftien jaar geleden zien verschijnen. Om die reden bedacht het Europese Hof van Justitie in 2014 ‘het recht om vergeten te worden’. Sindsdien kan je op de website van Google een formulier invullen met de vraag om bepaalde specifieke resultaten uit de zoekresultaten te verwijderen. Voor elke link die je eruit wilt, moet je uitleggen waarom die irrelevant, verouderd of ongepast is. Zekerheid dat je verzoek wordt ingewilligd, heb je niet. Een commissie beoordeelt of jouw privacyrechten zwaarder doorwegen dan het publiek belang om geïnformeerd te worden. In november 2015 had Google al 348.085 vragen gekregen, waarvan 10.121 uit ons land. Google ging in België op iets minder dan de helft van de aanvragen in. http://www.vacature.com/carriere/groeien/vaardigheden/Personal-branding-hoe-het-niet-moet
Nog enkele interessante links over deze periode worden hieronder gegroepeerd bij onderzoeksvragen.
Van dekolonisatie naar neokolonialisme? Blijvende impact van de ex-kolonisator?
Het Onderzoeksproject: !Dekolonisatie en neokolonialisme
Algemeen Prehistorie Oudheid Middeleeuwen Nieuwe tijd Nieuwste tijd Eigen tijd Geschiedenis Schooltaalwoorden Thema's Vakjargon Trefwoorden TopThema's
Het internet bevat heel wat interessante sites over de geschiedenis: naast meer algemene sites bestaan er ook sites die een bepaald thema of een bepaalde periode ( Prehistorie Oudheid Middeleeuwen Nieuwe tijd Nieuwste tijd Eigen tijd) belichten.
Architectuur Film Filosofie Geschiedvervalsing Islam Kunst Literatuur Muziek Sociaal Taalverrijkend geschiedenisonderwijs VrouwenbewegingArchitectuur
- Architectuur van digischool. !
- Sociale architectuur:
Film
- achter de schermen in de cinema !
- Film en geschiedenis van UG !
- Films van Vanhalme !
- Films en geschiedenisdidactiek !
filosofie
Geschiedvervalsing
- Historische films vertellen niet altijd de waarheid: film !
- Historische films vertellen niet altijd de waarheid: tekst !
- Het geheim van Hitlers Volkswagen !
Islam
- Een Europese, verlichte islam: kan het toch nog? De Gentse imam en onderzoeker Brahim Laytouss heeft er een voorstel voor klaar: 'De vele Koranexegeses, de jurisprudentie, de hadiths en zelfs de fundamenten van de islamitische jurisprudentie zijn aan herziening toe.' Daartoe wil hij een nationale conferentie samenbrengen, met alle stakeholders, ook de opverheid. Werner Trio brengt hem samen met de vrouw-met-hoofddoek in de Antwerpse provincieraad (SP.a) en islamlerares Aysel Bayraktar. !
- Filosofie in de islamwereld. !
- De oorzaak is niet de islam, wel de ontstellende onwetendheid erover !
- Soennieten en sjiiten !
Kunst
- Art nouveau, Horta met google gallery !
- Brusselse musea 2015 digitaal kunstwerken tot leven brengen !
- Cartoons !
- Franse collecties !
- Google arts and culture: digitaal bezoeken van musea en kunstwerken !
- Kunstkijker !
- Kunstwerken uit Belgische collecties van de digitale beeldbank www.lukasweb.be. !
- Kunstwerken !
- Moussem: !Moussem Nomadisch Kunstencentrum bevraagt de heersende artistieke canon en reflecteert over de gevolgen van de globalisering veroorzaakt door nieuwe en oude migratiestromen. In haar internationale werking focust Moussem op artiesten met een link naar of een openheid voor de Arabische wereld.
- Musea gaan digitaal !
- National Gallery ! en haar collectie !
- Rembrandt !
- Royalacademy: je kan op kunstenaar zoeken, bv. Rubens !
- Rubens !
Muziek
Sociaal
- Geschiedenis van het dagelijkse leven door Bryson. !
- Sociaal werk door de eeuwen heen in Vlaanderen, Nederland en internationaal (jeugdzorg, migranten, opvoeding, gehandicapten). ! http://www.socialhistoryportal.org/ http://www.amsab.be/index.php
Taalverrijkend geschiedenisonderwijs
http://www.expertisecentrum-mmv.nl/cms_data/lemm_taalgericht_vakonderwijs_2012_webversie.pdf 2012 Landelijk Expertisecentrum Mens- en MaatschappijvakkenBegrip tijd in het historisch referentiekader
- Lidwoorden bij de begrippen over tijd in het historisch referentiekader !
- Gatentekst met de begrippen over tijd in het historisch referentiekader !
- Meervoud van de begrippen over tijd in het historisch referentiekader !
- Wat betekent de zin? !
Vrouwenbeweging
- Archief- en Onderzoekscentrum voor Vrouwengeschiedenis !
- Geschiedenis van de vrouwenbeweging door Rosa. !
Informatica
Informatie over het vakjargon dat tijdens de les informatica aan bod komt, vind je onder de rubriek
computerfaqs.
Instructietaal
Lassen
Latijn
Je hoort weleens zeggen: "Je hebt ipso facto gelijk, zij studeert cum laude af, carpe diem,..." Het zijn Latijnse uitdrukkingen die ons hedendaags taalgebruik nog steeds kleuren. Hun betekenis kan je nagaan op de volgende sites:
- http://histotheek.geschiedenisportaal.nl/?p=1915
- Latijn op de werkvloer !
- Latijnse spreekwoorden !
- Latijnse begrippen, spreuken en citaten !
- Latijnse uitspraken Asterix en Obelix !
- Spreekwoorden !
- Woordenboek Latijn_1 !
- Woordenboek Latijn_2 !
Muziek
Nederlands
Informatie over het vakjargon dat tijdens de les Nederlands aan bod komt, vind je onder de rubriek taalfaqs.
PAV in 7B
Met Pav naar je job en samenleving van de toekomst.
Voor je job in de toekomst is de werkgever naast je huidige kennen en kunnen ook geïnteresseerd in je leervermogen. Alles evolueert zo snel dat wat je vandaag leert, over tien jaar achterhaald is. Pav bereidt je voor op dit levenslang leren, met pav bereid je je voor op je job van de toekomst.
Na het behalen van een getuigschrift in het zesde jaar, gaan de leerlingen van 7B
voor het behalen van een diploma. Een diploma geeft uitzicht op
verdere studies en een baan met meer verantwoordelijkheden. Daarom
zijn er in het zevende jaar meer uren algemene vorming en bijgevolg meer uren pav.
Net zoals in de vorige leerjaren gaat er ook aandacht naar het functioneren als burger
in een complexe maatschappij.
De lessen pav bereiden je dus voor op:
- een baan met meer verantwoordelijkheden
- levenslang leren
- verdere studies
- het leven in de maatschappij
Dit gebeurt met behulp van drie instrumenten: de themabundels, de website en het portfolio.
Thema's
De algemene vakken, zoals: aardrijkskunde, geschiedenis, informatica, Nederlands,wetenschappen, wiskunde,... komen in Project Algemene Vakken projectmatig aan bod in thema's, zoals: Wallonië, weggaan, welkom, welzijn, wereldburger, werken, werkstuk, wonen en www. Het leren samenwerken loopt als een rode draad doorheen deze we-thema's. Het is een vaardigheid die je ook in het beroepsleven van pas zal komen.
In het zevende jaar wordt er verder gebouwd op de opgedane vaardigheden en kennis van de vorige leerjaren. Ze worden samengebracht in complexere opdrachten.
Website
Ben je wat vergeten, fris je kennis op met de informatie en de oefeningen die je op deze site vindt. Met het menu, bovenaan het scherm, kan je navigeren tussen de verschillende onderdelen. Als je naar de pagina van een bepaald onderdeel gaat, vind je daar soms nog een uitklapmenu. Op de startpagina! staan bovenaan zoektermen vermeld. Klik je daar een bepaald woord aan, dan kom je onmiddellijk op de juiste plaats. Met de zoekfunctie van google kan je de hele website nakijken op een bepaald trefwoord. Voor bijkomende vragen kan je het contactformulier op de startpagina aanklikken.
Andere ! is de laatste rubriek van het menu bovenaan het scherm. Hier vind je achtergrondinformatie over de behandelde thema's. De actualiteit komt hier ook aan bod en er is eveneens een schaakhoekje voorzien.
Portfolio
Tijdens de lessen pav zit je soms samen met leerlingen die een andere richting volgen, zoals elektriciteit met auto. Sommigen willen na het zevende jaar verder studeren, anderen willen gaan werken. Sommigen hebben altijd beroeps gevolgd, anderen hebben ook tso of aso gedaan. Sommigen zijn in België geboren, anderen wonen nog maar enkele jaren in Vlaanderen. Je komt dus terecht in een zeer heterogene groep. Naast klassikale momenten zijn er daarom ook individuele werkzaamheden. Deze uren van zelfstudie gebruik je in functie van de eigen behoeften:
- om te remediëren, d.w.z. je tekortkomingen wegwerken
- voor uitdieping van de leerstof, bijvoorbeeld in functie van je verdere studies of je toekomstige baan
- om te werken aan je gip
In september wordt er in het welkomthema een beginevaluatie gemaakt. Zo weet je waar je nog moet remediëren.
Al je werkzaamheden verzamel je in een portfolio, zo kan je steeds je vorderingen nagaan.
Schooltaalwoorden
Wil je de taal van de leerkrachten, je werkgever, je klanten en de leerboeken beter begrijpen en zelf vlot in eenvoudig Nederlands spreken en schrijven, oefen dan met de opdachten van Juf Melis ! of bekijk één van de volgende sites.
- Woordenlijst met voorbeelden uit de lessen geschiedenis (2de en 3de graad technisch) en 7B PAV
- Actualiteit opvolgen! verrijkt je woordenschat.
- Cultureel woordenboek! met de basiswoordenschat voor scholier, werknemer en burger.
- Jongerenkrant!
- Lezen! verrijkt je woordenschat.
- Muiswerkwoordenboek! verrijkt je woordenschat.
- Oefenen.nl! verrijkt je woordenschat.
- Taalbad !
- Taalspel !: spelenderwijs leren.
- Teach 2000 ! is een te downloaden programma waarmee je je eigen overhoorlijsten kan samenstellen.
- Spreken en schrijven in eenvoudig Nederlands !
- Vertaalsites en ander ondersteunend materiaal voor anderstaligen. !
- Woordenlijst schooltaalwoorden aso !
- Woordenlijst schooltaalwoorden Artevelde !
- Woorden.org ! geeft eenvoudige woordverklaringen met voorbeelden.
- Woordenschat ! voor verzorging en elektriciteit van de VDAB, met interactieve oefeningen.
- Woordentoets ! van taalwinkel.
- Woordspot ! : Elke week uitleg van Onze Taal bij een lastig maar nuttig Nederlands woord.
-
Taalbeleid
- Klare taal rendeert!: in de opleiding, op het werk, in contact met klanten.
Technologie
Verzorging
http://www.zorgvoorbeter.nl/ouderenzorg http://www.free-learning.nl/modules/goedingesprek1/start.html http://www.free-learning.nl/modules/goedingesprek2/start.htmlWiskunde
Informatie over het vakjargon dat tijdens de les wiskunde aan bod komt, vind je onder de rubriek
wisfaqs. Voor vertalingen kan je deze lijst
Nederlands-Engels ! of
de lijst Engels-Nederlands !
gebruiken.
http://wiskunde.ebrodesign.com/index.php?gr=7&id=29
Van jongs af
Heb je iets vlug onder de knie gekregen dan heb je dit van jongsbeen af of van jongs af i.p.v. van "van kleins afaan".
Vaste uitdrukkingen
Later wil ik een eigen bedrijf
..............
Ze
.............
van mening dat de arbeiders stemrecht moesten krijgen.
Tijdens mijn stage heb ik veel bijgeleerd en heel wat ervaring
.............
.
Sommige woorden horen bij elkaar, ze vormen vaste uitdrukkingen. Hieronder vind je theorie, overzichtslijsten en oefenmateriaal. Interessant zijn ook woordenboeken ! en spreekwoorden !.
- Theorie en overzichtslijsten
Zij of zei
"Wat zei zij?" Zij is het onderwerp en
kan je vervangen door ze. Zei is het werkwoord en kan je vervangen door zegde.
Dit wordt verder uitgediept in het thema "Werkstuk".
Zichzelf of zijn eigen
Hij vindt het leuk om zijn eigen te zijn, maar als hij solliciteert is hij zichzelf. Waarom? Dat lees je in het vlaamswoordenboek !
Oefeningen